رضوان

آخرین اثر مکتوب استاد مجید جعفری تبار

رضوان

آخرین اثر مکتوب استاد مجید جعفری تبار

بعضی با این تصوّر که مبتلا به سحر و جادو و یا گرفتار طلسمِ بدخواهان خویش شده‌اند تقاضای راه چاره دارند و با این دفتر تماس می‌گیرند لذا توجّه عزیزان را به بیانی از حضرت آیة الله جعفری‌تبار در خصوص این مسأله جلب می‌نماییم و این نکته را نیز متذکّر می‌شویم که دفترِ استخاره، فعلًافقط برای استخاره در خدمت شما است.

«اوّلین و بارزترین و طبیعى‏ترین عاملِ بلایا و ابتلاءات و مصائب، امور عادى و طبیعى و بى ‏احتیاطى و نامبالاتىِ خودِ فرد و افراد است. بر ماست که سختى‏ ها را اوّلا و بالذّات، از جانبِ خودمان (چه شخصِ خودمان و چه معاندین و کینه ‏توزان و أعداءِ خاص و عام)، و ثانیًا و بالعَرَض، امورى فراتر و وراى این چیزها ببینیم و بدانیم. در حدیث است که: «إنّ اللهَ یُجْرِى الْأمُورَ بِأسْبابِها»، یعنى «خداوند، کارها را با أسباب‌ عادىِ همان امور، به جَرْى و جریان مى‏ اندازد». به همین دلیل است که ما به طورِ طبیعى و ناخودآگاه، در لحظه ‏لحظۀ امورِ زندگىِ خود، همین قانون را جارى مى‏ کنیم. مثلًا اگر در خانۀ خود و به تنهایى نشسته‏ایم و مشغولِ کارِ خودمان هستیم، در فرضى که صداى باز و بسته شدنِ دربِ منزل را بشنویم، بدونِ هیچ تردید، مى ‏دانیم که یک شخصِ انسانى به داخلِ منزل آمده و در را بسته است. به همین لحاظ، در چنین موضعى هیچگاه به ذهنمان نمى‏آید که فرضًا «شاید ملائکۀ آسمان، یکى از درهاى بهشت یا جهنّم را باز و بسته کرده‏اند و صدایش به گوشِ من هم رسیده!؟». ـ غالبِ امور، چه خوب و چه بد، چه خیر و چه شر، اثرِ أعمالِ فرد و اجتماع است. آن نوجوان و جوانِ کوشا و مستعدّى که به دلیلِ فقرِ مادّىِ خانوادگى، مجبور مى ‏شود درس و بحث را کنار گذاشته و به کار و عملگى بپردازد تا لقمه‏ نانى براى خود و خانواده به کف آرَد؛ آن جوانى که با وجودِ تمامِ تلاش و توانى که جهتِ ورود به دانشگاه و ادامۀ تحصیل در رشتۀ موردِ علاقه و توانش دارد، به دلیلِ جَبرِ نابهنجارِ کنکور، از ورود به دانشگاه بازمى ‏مانَد و به کارهاى آزادى تن درمى‏دهد که نه ذرّه‏اى عُلقه و علاقه به آن دارد و نه در استعداد و توانش نهفته است؛ آن رانندۀ محتاط و واردى که با سرعتِ مُجاز و در کمالِ مراعات و احتیاط، مسیرِ خود را مى‏ پیماید، لکن رانندۀ ماشینى دیگر با بى ‏احتیاطى آن بیچاره را لَت و پار مى‏کند، یا خرابى و عدمِ مساعدت که در جاده و مسیر حاصل شده، منجر به انحراف و تصادُمِ راننده و ماشین مى‏شود؛ و... و هزاران و میلیون‌ها موضعِ اینگونه‏اى که واقعًا به خاطرِ کوتاهىِ خود شخص هم نیست، و هر شرّ و مصیبتى که حاصل مى ‏شود، به دلیلِ کوتاهى‏هاى دیگران و جامعه است، باز هم در مقولۀ همین مَجارىِ طبیعى و عادى است.

خداوند سبحان در مواضعِ مکرّرى در قرآن کریم،اشاره به همین معانى دارد؛ به عنوان مثال:

ما اَصَـابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ ما اَصَـابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ

(هر خوبى که به تو مى‏رسد، از جانبِ خداوند است، و هر بدى که مى‏بینى، از خودت است؛قرآن کریم، سورۀمبارکۀ نساء، آیۀ 79)،

وَ ما أصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَت أیْدیکُمْ

(هر مصیبتى که به شما مى‏رسد، به خاطرِ کردار و دست‏آوردِ خودتان است؛قرآن کریم، سورۀمبارکۀ شورى، آیۀ 30).»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی