رضوان

آخرین اثر مکتوب استاد مجید جعفری تبار

رضوان

آخرین اثر مکتوب استاد مجید جعفری تبار

سی و سومین آیه از سی و سومین سوره قرآن کریم در مورد بالاترین کسانی است که در مقام رضا و رضوان قرار دارند:

«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (احزاب-33) 


از میان این 33 مورد چند مورد را با هم مرور می کنیم (باشد که رستگار شویم):

قَالَ اللَّـهُ هَـٰذَا یَوْمُ یَنفَعُ الصَّادِقِینَ صِدْقُهُمْ ۚ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِ‌ی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ‌ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ۚ رَّ‌ضِیَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَرَ‌ضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
«خدا فرمود: امروز آن روزی است که راستی و راستگویی راستگویان و راست قامتان و درست کرداران، برای آنان سود می کند و منفعت بسیار می بخشد. انان را باغ ها و بهشت هایی است که از زیر آنها و اشجارش جوی هایی روان اسن و ایشان برای همیشه در آن جنات، جاویدانند و خداوند از ایشان خشنود است و آنان نیز از خدای خویش راضی و سپاسگذارند. آری این است آن رستگاری بزرگ»  (مائده-119)

در آیه پانزدهم سوره حجرات به طور جامع و کامل صادقین بیان می فرماید؛

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْ‌تَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ ۚ أُولَـٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ
«قطعاً و یقیناً مومنان راستین کسانی هستند که ایمان به خدا و پیامبرش آورده و در این ایمان خود نیز هیچگونه تردیدی ننموده و با مال و جان در راه خدا تلاش و مجاهدت کنند. اینانند که راست می گویند».


یعنی اگر غیر اینان، اگر ادعای ایمان واقعی نمایند دروغگو هستند:


1- آنانکه اساساً ایمان نیاورده اند چه از باب کفر و چه از روی نفاق.


2- آنانکه ایمان آورده اند، لکن نه به خدا و حق، بل که به باطل و طاغوت و شیطان و ...

 
3- آنانکه خدا را پذیرفته و ایمان دارند، ولی به پیامبر اسلام ایمان نیاورده اند.


4- آنانکه هم به خدا و هم به رسول خدا ایمان اورده اند، ولی ثبات ندارند و گاهگاهی در این ایمان خود (و شاید در حقانیت رسول و یا ذات مقدس ربوبی) تردید دارند.


5- آنانکه به خدا و رسول ایمان دارند و ایمانشان نیز محکم و ثابت است، اما در عرصه عمل هیچ کاری نمی کنند و صرفاً در باطنشان به خدا و رسول ایمانی راسخ دارند!


6- آنانکه علاوه بر ایمان محکم و استوار به خدا و رسول در عرصه هایی عملی نیز تلاش می کنند، ولی آن عرصه ها عرصه مال و جان نیست؛ مثل عرصه علم و تبلیغ و هنر و ... ولی اگر جای مال یا جان پیش آید، ذره ای نیز قدم به جلو نمی گذارند!


7- آنانکه هم به خدا و هم به رسولش ایمان راسخی داشته و با مال نیز در راه خدا تلاش و مجاهدت می کنند، اما عرضه ایثار جان و از خود گذشتگی را ندارند


8- آنانکه هم به خدا و هم به پیامبرش ایمانی محکم دارند و با مال و جان نیز تلاش می کنند، اما این تلاششان فی سبیل الله نیست، بلکه فی سبیل الشیطان، فی سبیل الجاه، فی سبیل النفس و ... است.
تمام این هشت گروه از منظر قرآن کریم دروغگو هستند و بی جهت ادعای ایمان و خوبی می نمایند.


ادامه دارد ...

انشاء الله ...

بر گرفته از کتاب رضوان

استاد مجید جعفری تبار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی